<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d1841452684712688399\x26blogName\x3dA+I+E+N+B+E+N+I\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://aienbeni.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://aienbeni.blogspot.com/\x26vt\x3d-2435457823126266422', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
YOU ♥ FLY GIRL HOME

words



What?


Click:)


nostalgia



Keunikan Ikan Lumba-lumba .
Sunday, June 6, 2010 @ 10:42 PM
2 comment(s) | BOO!

Assalammualaikum dan Salam 1 Malaysia ...
Hello sume , hehe :) Aien nk cite ttg Ikan Lumba-lumba laa . tiba2 je dtg idea yg x seberapa ni hoho .

Comey tak ? msti laa , hehe Ok , aku nk cite ttg ikan ni sbb die tersgt laa comey :)) dn mcm2 perkara yg ikan comey nie bleh buat .. Serba sedikit info yg aien dpt dn ingin kongsi dgn korang , hekhek :)

Ikan Lumba-lumba a.k.a ikan comey byk keunikan :O Cnth nye mereka suke menolong manusia yg kebetulan tersesat atau terombang-ambing di tgh laut dn slalu nye mereka menolong dn membimbing menuju perairan . Selain tu , mereka bleh tau bila akan terjadi bencana gempa , aien rase ikan lain juga kan :)

Yg paling aku ternganga la kan ikan ni tido dgn sebelah mata uh ! Sistem penglihatannya sgt mengagumkan . Jika dibandingkan dgn manusia , manusia tidak dpt fokus di dlm air , huhu . Ikan comey ni bleh dijadikan kamera digital kt laut laa , hehe . Beberapa jenis ikan lumba-lumba harus naik ke permukaan air utk bernafas setiap 20 smpai 30 detik . Ikan ni pon suke bersosial , haha . Die suke bermain , teliti dn sgt cerdas . Mereka hidup berkelompok atau keluarga yg disebut Pods . Not Ipad aa ! hoho .

Lumba-lumba berehat dgn hanya mengaktifkan setengah dri otak mereka dn mata nye terbuka sebelah , FUYOO . Lumba-lumba sgt tau hal ini dn mereka memanfaatkan nye utk mncari mangsa dgn mudah . Desain istimewa mata lumba-lumba juga melindungi mata mereka dri air laut yg masin . Setiap mata lumba-lumba dpt berfokus pada satu titik yg berbeza pada saat bersamaan . oleh sbb itu , ikan ini dpt melihat kedpn dgn satu mata utk menentukan arah berenangnye smbil berjaga-jaga dri bahaya dgn mata yg lain .

Bila perlu ikan ini dpt menutup salah satu matanya dn merehatkan otaknya . Selang beberapa lama , ia ganti melakukan hal yg sama pada mata dn separuh otk nye yg lain . Ikan lumba-lumba tidak pernah tidur penuh dn slalu terjaga dri bahaya ..

Ha !! Dh bace ? Unik kan ikan lumbe2 ni ? klau bleh aku nk bela je ikan ni , sbb die comey sgt3 ^,^ hikhik , itu je laa yg dpt aien kongsikan :) Klau aien tersalah fakta ampun dn maaf dipinta , huhu mcm mntk maap kt pagi raya pon ade Ok laa , SALAM ...

© Copyright 2011-2012 A I E N B E N I. All rights reserved.
Simplicity template. Powered by Blogger.